تعریف مدل کسب و کار پلتفرم چیست؟ مدل کسب و کار پلتفرم به مدلی گفته می شود که ارزشی برای تسهیل مبادلات بین دو یا چند گروه مرتبط که معمولا مشتری ها و سرویس دهنده ها هستند، ایجاد می شود.
انواع مدل کسب و کار پلتفرم ها
با اینکه پلتفرم ها بر پایه یک مدل کسب و کاری ، کار می کنند ولی همه آن ها مشابه نیستند. ما در تحقیقاتمان ، توانستیم 9 نوع متفاوت از کسب و کار های پلتفرم پیدا کنیم که در زیر آورده ایم. همه آن ها حول ارزشی که در هسته معاملات پلتفرم تبادل می شود سازمان یافته اند.
ارزش اصلی که توسط نوع پلتفرم مبادله می شود:
· بازار خدمات: خدمت
· بازار محصول: محصول فزیکی
· پلتفرم پرداخت: پرداخت های P2P و P2C
· پلتفرم سرمایه گذاری: سرمایه
· شبکه های اجتماعی: شبکه ای که هسته معاملات ارتباطات چندگانه انسان هاست
· پلتفرم ارتباطی: شبکه های ارتباط مستقیم (اپلیکیشن های پیام رسان)
· پلتفرم های توسعه:
- پلتفرم توسعه بسته: ساخت نرم افزار به وسیله دسترسی به اطلاعات (معمولا یک API)
- پلتفرم توسعه کنترل شده: ساخت نرم افزار در یک محیط توسعه ای مجتمع و کنترل شده
- پلتفرم توسعه باز: نرم اقزار های رایگان و متن باز
· پلتفرم های محتوایی:
- اجتماعی: پلتفرمی که هسته تبادلات تمرکز بر یافتن و تعامل با انسان هاست.
- رسانه ای: پلتفرمی که هسته تبادلات بر یافتن و تعامل با رسانه است.
تطبیق دادن طراحی پلتفرم با نوع آن برای موفقیت آن ضروری است. پلتفرم هایی که این را به درستی تعریف نکنند ، در رقابت عقب خواهند ماند. نوع پلتفرم تقریبا همه چیز را از طراحی تبادلات اصلی تا اینکه چطور 4 وظیفه اصلی را بکار بگیریم تحت تاثیر قرار می دهد. همین امر باعث می شود که نوع پلتفرم یکی از پایه های اساسی وجه تمایز هر پلتفرم باشد و تمام کسب و کار های پلتفرمی باید به خوبی آن را تشخیص دهند.
تشخیص اینکه کسب و کار مورد نظر در قالب کدام نوع پلتفرم قرار می گیرد ، یکی از اولین قدم ها برای طراحی یک پلتفرم است.